miercuri, 21 aprilie 2010

Raspundem ascultatorilor interesati de zborul prin cenusa vulcanica

Buna ziua stimati ascultatori!

Astazi vom raspunde la intrebarea: "De ce tancurile pot merge prin nori de nisip, dar avioanele nu pot zbura printr-un nor de cenusa vulcanica?".

Incepem prin a observa faptul ca asa cum o balena filtreaza plancton in ocean, hranindu-se, tot la fel avioanele cu reactie care merg prin cenusa vulcanica absorb acea cenusa, "hranindu-se" pana se satura (de tot, am zice noi). Spre deosebire de avioane, tancurile au filtre la absorbtia de aer care - desi uneori se infunda si trebuiesc curatate - opresc nisipul inainte de a intra in motor.

Acum sa vorbim putin despre structura cenusii vulcanice; ea are o mare parte din compozitie formata din sticla (siliciu), asa cum putem observa din imaginea la microscop a cenusii vulcanice:

Acum, despre zborul prin norul de cenusa vulcanica, wikipedia ne spune (sa citim impreuna):

"Defectarea propulsiei prin combustie. Cenusa vulcanica strica masinariile. Efectul asupra motoarelor avionelor cu reactie este in mod particular sever, din cauza ca mari cantitati de aer sunt absorbite in timpul operatiunii de combustie, punand motorul in pericol. Particulele foarte fine de cenusa vulcanica (in mod specific bogate in sticla daca este vorba despre o eruptie sub gheata) trase intr-un motor cu reactie se topesc la aprox. 1,100 °C, sudandu-se pe lame si pe alte parti ale turbinei (care opereaza la aprox 1,400 °C). Ele pot eroda si distruge piesele, sa le dezechilibreze si pot genera blocaje ale partilor in miscare.

Motoarele pierd din putere si mai demult procedura standard era de a accelera si mai mult, ceea ce face problema si mai mare. Procedura cea mai buna este micsorarea turatiei motoarelor, coborarea in inaltime pana sub norul de cenusa pe cat de repede posibil. Absorbtia de aer rece, curat, de obicei este indeajuns pentru a raci, solidifica si imprastia sticla, deblocand motoarele. Sursa foto: flightglobal.com

In afara acestui efect de sudare a particulelor pe motor, mai exista un efect de sablare a parbrizului, fuselajului, luminilor si eventual elicei (ceea ce nu se poate intampla la tancuri, de exemplu), lipsa de oxigen, acoperirea senzorilor avionului (a tuburilor Pitot), impermeabilitatea undelor electromagnetice (particulele de cenusa vulcanica fiind incarcate electric, afecteaza comunicatiile radio)."

Data viitoare vom raspunde unui alt ascultator, interesat cum sa scoata petele de vin rosu de pe o pereche de pantaloni albi de mire, pe care vrea sa foloseasca din nou.

Va multumim pentru atentie, pana pe data viitoare!

Niciun comentariu: