miercuri, 9 iulie 2008

Traim invinsi in fiecare zi

Nu-l judec pentru ceea ce a facut si a scris in timpul regimului comunist. Din contra, mi se pare unul dintre cei mai mari poeti contemporani si sunt convins ca asa va ramane in istorie, dupa ce timpul va spala perceptia sociala asupra moralitatii scrierilor sale asa-zis laudative fata de regimul comunist (domnia sa spune ca a facut presa, nu a ridicat ode).

Odata cu intamplarea de la Voinesti - Iasi, cand primarul in functie a decedat in ziua votului - intamplare care fie vorba intre noi, nu se datoreaza candidatului de pe locul II, ci lacunei legislative -, Adrian Paunescu s-a gandit sa lase posteritatii si o poezie inspirata de moment. Trecand peste faptul ca nu respecta adevarul istoric (nu cred ca a fost petrecere la Primarie cand s-a anuntat solutia Biroului Electoral etc.), pentru fiecare dintre noi este interesanta morala acestei poezii.

O transcriu de pe blogul lui Adrian Paunescu:

"22 iunie 2008

MORTUL ÎNVINGĂTOR

Ce ţară, ce morală, ce prăpăd,
Un fapt de viaţă mai grozav ca toate,
Un mort este votat majoritar
Şi-n clasament pe toţi cei vii îi bate.

Aşa a fost şi este şi va fi
Conflictul de-ntuneric şi de groază,
Un mort învinge pe cei vii la vot
Şi ei aproape cred că îi trişează.

Şi, vai, absurde autorităţi
Se strâng buluc şi judecă drăceşte
Şi îl declară pe învinsul lui
Învingător, doar pentru că trăieşte.

Şi mortului ce i-a învins pe vii
Nici nu au apucat să-i facă groapă
Şi-n primăria lui de-nvingător
E ordin ca petrecerea să-nceapă.

Şi proştii râd, în nebunia lor,
Întărâtaţi de liniştea nocturnă
Şi unul zice: hai să-l îngropăm,
La locul care-i place lui, în urnă.

Ce ţară, ce morală, ce prăpăd,
Politică de-a pururi surdo-mută,
Învingătorul se întoarce-n sat,
Dar voturile lor nu-i mai ajută.

Probabil, e-o parabolă, aici,
Chiar dacă nu o pomeneşte cartea,
Trăim învinşi în fiecare zi,
Iar, ca să biruim, plătim cu moartea."

4 comentarii:

Razvan spunea...

Poezia asta cu siguranta nu va ramane in istorie. Problema cu dl Paunescu (parca i se zicea 'un porc cu nume de pasare' pe vremea lui Al Batran, si nu degeaba) e cantitatea uriasa de maculatura pe care a produs-o, pe langa chestiile de valoare incontestabila pe care le are. In ritmul asta o sa scrie si poezii despre mersul pe jos sau despre scrisul de poezii. Chiar orice se preteaza la arta?

Marius Bojor spunea...

S-ar putea sa il apreciez pe Paunescu pentru ca eu am trecut foarte usor peste "maculatura" produsa de el, am selectat fara sa vreau: eram prea mic sa tin minte ce ode scria in Flacara, si tot prea mic eram ca sa receptez altceva decat muzica si nationalism la Cenaclul Flacara. Fiind un poet destul de prolific, sunt aproape convins ca a scris macar un vers despre mersul pe jos sau despre scrisul de poezii:). Cum s-ar zice nu poeziile, ci "publicistica" l-a bagat in cofa:).

alinagorghiu.ro spunea...

Salut!
Hai sa-mi permit o gluma la primul comentariu pe bogul tau...Ceva scris de Mitzura Arghezi cand vedem? :)

Marius Bojor spunea...

Very funny:)... am sa scriu si despre Mitzura Arghezi atunci cand voi intra in contact cu ceva scris de domnia sa si acea scriere va corespunde profilului blogului meu (dupa umila mea parere), si mi se va parea interesant sa va comunic si voua. In mod sigur va voi impartasi scrieri ale autorilor care imi plac, pentru ca asa mi-am propus.;) Multumesc pentru comentariu;)